Zarządzenie Nr 50/2020 Rektora Politechniki Łódzkiej z dnia 5 października 2020 r. w sprawie zasad organizacji zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w warunkach wynikających z zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania epidemii COVID-19
Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.), § 14 ust. 1 i ust. 2 Statutu Politechniki Łódzkiej – Uchwała Nr 88/2019 Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 10 lipca 2019 r., § 12, § 13 i § 13a Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1861, z późn. zm.), w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem epidemii COVID-19, kierując się rekomendacjami Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz wytycznymi Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich zarządzam, co następuje:
§ 1
Określam zasady organizacji zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość obowiązujące w Politechnice Łódzkiej w roku akademickim 2020/2021.
§ 2
1. Zajęcia dydaktyczne zaplanowane do realizacji w trybie zdalnym, prowadzone są z wykorzystaniem infrastruktury informatycznej i oprogramowania, umożliwiających synchroniczną i asynchroniczną interakcję pomiędzy uczestnikami zajęć a nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia. Wymienione poniżej narzędzia Politechnika Łódzka udostępnia bezpłatnie dla wszystkich uprawnionych użytkowników, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności autorskiego i licencyjnego oraz gwarantujących bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych:
1) narzędzia do kształcenia na odległość oferowane w ramach uczelnianej platformy
e-learningowej WIKAMP;
2) narzędzia chmurowe Office 365, w szczególności MS Teams;
3) platforma webinariów PŁ.
2. Stosowanie innych, dodatkowych narzędzi dopuszczalne jest wyłącznie w uzasadnionych przypadkach i pod warunkiem, że nie prowadzi do nieuprawnionego wykorzystywania danych osobowych. Zgodę na korzystanie z dodatkowych narzędzi (poza wymienionymi w ust. 1 pkt 1, 2 i 3) podejmuje kierownik jednostki prowadzącej kształcenie. W przypadku wspomagania prowadzenia kształcenia dodatkowymi narzędziami, należy dla danego przedmiotu równocześnie korzystać z platformy WIKAMP. W szczególności zabronione jest wymaganie od uczestników zajęć ponoszenia kosztów korzystania z tychże dodatkowych narzędzi.
3. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, do zajęć z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia można zaliczyć jedynie zajęcia realizowane metodą synchronicznego udziału wykładowcy i uczestników zajęć (tj. prowadzone w sposób zapewniający synchroniczną, bezpośrednią interakcję między uczestnikiem zajęć a nauczycielem w czasie rzeczywistym, umożliwiającą natychmiastowy przepływ informacji). W związku z powyższym, min. 75% godzin zaplanowanych do realizacji zdalnej powinno odbyć się synchronicznie, tj. w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem zajęć.
4. W wyjątkowych przypadkach Prorektor ds. Kształcenia może wyrazić zgodę na asynchroniczny tryb zajęć, z zachowaniem ustawowego wymogu realizacji min. 50% punktów ECTS objętych programem studiów z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia i studentów.
5. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinny być realizowane zgodnie z planem studiów. Dopuszcza się możliwość uzgodnienia innych terminów zajęć pod warunkiem uzyskania zgody na zmianę wszystkich uczestników zajęć oraz uzgodnienie zmiany z kierownikiem jednostki. Obecność na zajęciach powinna być każdorazowo potwierdzona wpisem na liście obecności, wygenerowanej przy pomocy dostępnych narzędzi.
6. Uczestnicy zajęć mają możliwość osobistych konsultacji z nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia w siedzibie Uczelni lub za pośrednictwem aplikacji MS Teams w terminach ściśle określonych przez nauczyciela lub inną osobę prowadzącą zajęcia. Informacje dotyczące terminu i miejsca konsultacji powinny być umieszczone w profilu pracownika na stronie internetowej oraz podane do wiadomości uczestników zajęć na pierwszych zajęciach.
7. Zaleca się prowadzenie bieżącej kontroli postępów w nauce. Weryfikacja osiągnięcia przez uczestników zajęć efektów uczenia się odbywa się w siedzibie Uczelni, o ile zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia zaliczeń i egzaminów na odległość, za pośrednictwem licencjonowanych narzędzi internetowych udostępnionych przez Uczelnię. Zasady przeprowadzania zaliczeń i egzaminów przy zastosowaniu metod i narzędzi kształcenia na odległość określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
8. Nauczyciele akademicy i inne osoby prowadzące zajęcia, powinni być przygotowani do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, poprzez odbycie stosownych szkoleń (pełna oferta szkoleń oraz zapisy webinariów szkoleniowych i tutoriali dostępne są na stronie Centrum E-learningu Politechniki Łódzkiej).
9. Zobowiązuje się nauczycieli akademickich oraz inne osoby prowadzące zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość do przygotowania i udostępnienia uczestnikom zajęć materiałów dydaktycznych wspomagających kształcenie.
10. Nauczyciele akademiccy oraz inne osoby prowadzące zajęcia powinni zobowiązać uczestników zajęć do zapoznania się z materiałami szkoleniowymi w zakresie korzystania z uczelnianych narzędzi, o których mowa w ust. 1, które są dostępne na platformie WIKAMP, a także, w przypadku stosowania dodatkowych narzędzi, przeprowadzić krótki instruktaż.
11. Bezpośredni przełożony na bieżąco kontroluje realizację zajęć w trybie zdalnym oraz mieszanym przez nauczyciela akademickiego lub inną osobę prowadzącą zajęcia, wykorzystując do tego celu m.in. comiesięczny raport z wykonania zajęć, którego wzór określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia. Wyniki analizy tych raportów przesyłane są do właściwego prodziekana ds. kształcenia.
12. Limity osób uczestniczących w poszczególnych formach zajęć, określone w Regulaminie Pracy Politechniki Łódzkiej mogą ulec zmianie dla zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan/kierownik jednostki organizującej kształcenie, biorąc pod uwagę w szczególności względy merytoryczne (utrzymanie jakości prowadzonych zajęć i weryfikacji założonych efektów uczenia się) oraz skutki finansowe.
13. Zajęcia dydaktyczne realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość podlegają hospitacji zgodnie z Uchwałą Nr 90/2019 Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 25 września 2019 r. w sprawie ankietyzacji procesu kształcenia i hospitacji zajęć dydaktycznych. W tym przypadku członkowie zespołu hospitującego są dołączani do wybranych zajęć on-line, które odbywają się w danym dniu, za pomocą wcześniej określonej platformy komunikacyjnej (MS Teams lub platforma webinariów PŁ).
14. W przypadku zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, metody i techniki kształcenia na odległość mogą być wykorzystywane pomocniczo.
§ 3
1. W związku z utratą z dniem 30 września 2020 r. mocy obowiązującej rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 maja 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 911) realizacja kształcenia powraca do normalnego trybu, z zastrzeżeniem zmian wprowadzonych zarządzeniami Rektora Politechniki Łódzkiej w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem epidemii COVID-19 dotyczących procesu kształcenia.
2. W Zarządzeniu Nr 50/2017 Rektora Politechniki Łódzkiej z dnia 20 grudnia 2017 roku w sprawie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (e-learning) zawiesza się stosowanie § 3 pkt 2 załącznika, do czasu wejścia w życie nowego zarządzenia.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 5 października 2020 r., z mocą obowiązującą od dnia 1 października 2020 r.
prof. dr hab. inż. Krzysztof Jóźwik
Rektor PŁ
Pełen tekst Zarządzania wraz z załącznikami znajduje się TUTAJ.
- Zaloguj się aby dodawać komentarze
ostatnie zmiany 2020-10-06 10:56:55