Główna nawigacja
Aktualności 30-10-2024 - Tutoring w PŁ
Politechnika Łódzka zrealizowała projekt „Mistrzowie Dydaktyki” w czterech edycjach na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację zadań w latach 2018-2023. Trzy pierwsze edycje miały charakter pilotażowy, obejmując zagraniczne szkolenia tutorów oraz krótkoterminowy tutoring podczas zajęć przeprowadzonych dla niemal 700 studentów. Celem pierwszych edycji programu był wzrost kompetencji kadry w zakresie stosowania nowoczesnych metod kształcenia. Czwarta edycja projektu, nosząca nazwę „Mistrzowie dydaktyki - wdrożenie modelu tutoringu”, skoncentrowana była na długoterminowym, trwającym przez 3 semestry wsparciu dla 51 uzdolnionych studentów i nie obejmowała szkoleń dla tutorów, natomiast miała na celu wdrożenie do praktyki uczelnianej modelu tutoringu.
Szkolenia zagraniczne oraz krajowe szkolenia modułowe, skupiające się na podstawowym tutoringu, rozpoczęły się w 2019 roku i zakończyły w 2022 roku. Ukończyło je 75 nauczycieli akademickich z Politechniki Łódzkiej. Szkolenia zaawansowane, prowadzone przez ekspertów z University of Groningen, rozpoczęły się w 2021 roku i zakończyły w 2023 roku, a wzięło w nich udział 16 nauczycieli akademickich wskazanych przez organizatorów szkoleń, które zrealizowano według czterech ścieżek rozwojowych: Advanced Teaching and Tutoring Qualification, Educational Leadership, Train the Trainer oraz kombinacja Train the Trainer z Educational Leadership.
Obustronne korzyści w relacji „uczeń – mistrz” zaprocentowały na korzyść naszej Uczelni w roku 2023 opracowaniem modelu tutoringu, praktykowanego w trzech odsłonach: pastoral tutoring (tutoring personalny), tutoring for talented (tutoring dla uzdolnionych) oraz peer tutoring (tutoring rówieśniczy).
Tutoring jest obecny na co dzień w procesie kształcenia na wszystkich wydziałach Politechniki Łódzkiej już od kilku lat. Model tutoringu został oficjalnie wprowadzony do praktyki dydaktycznej PŁ komunikatem Prorektora ds. Kształcenia z dniem 31 stycznia 2023 roku i jest oczywistym współautorem wielu sukcesów i wyróżnień naszych studentów.
Projekt „Mistrzowie Dydaktyki” przyczynił się do podniesienia jakości kształcenia oraz rozwoju kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej, wprowadzając innowacyjne metody nauczania oparte na bezpośredniej współpracy tutorów ze studentami. Projekt "Mistrzowie dydaktyki" pozostaje w okresie trwałości do dnia 31-12-2024 roku, a metoda tutoringu wpisała się na listę aktywnych metod kształcenia jako integralna część nowoczesnych metod i technik zdobywania wiedzy w PŁ.
MODEL TUTORINGU komunikat Prorektora ds. kształcenia, dr hab. inż. Andrzej Romanowski, prof. uczelni
Koordynatorką ds. tutoringu w Politechnice Łódzkiej jest mgr Marzena Stawicka marzena.stawicka@p.lodz.pl , Centrum Językowe PŁ
Mistrzowie Dydaktyki Politechniki Łódzkiej - więcej informacji o projekcie w Życiu Uczelni:
ZU-165-tutoring-wszechstronne-wsparcie-studenta, ZU-161-tutoring-współdzielony, ZU-161-wizja-tutoringu-w-PŁ, ZU-158-Advanced-tutoring-wywiad, ZU-149-Mistrzowie-dydaktyki-1 ZU-153-Mistrzowie-dydaktyki-2 REKRUTACJA dla studentów PŁ.
Aktualności 31-01-2023 - Doświadczenia tutorów Politechniki Łódzkiej pozwoliły na wypracowanie w PŁ modelu tutoringu, praktykowanego w trzech odsłonach:
- Pastoral tutoring (tutoring personalny)
zapewnia wsparcie przede wszystkim nowoprzyjętym adeptom uczelni, ale nie tylko; wspomaga ich zaklimatyzowanie się na uczelni, stanie się aktywnym, zintegrowanym członkiem społeczności akademickiej, utrzymanie bądź zwiększenie dobrostanu oraz rozwój pozaakademickich zainteresowań. W roku akademickim 2022/2023 w Politechnice Łódzkiej pilotażową opieką objęto studentów IFE (I rok, I stopień). W kolejnych latach będziemy rozszerzać działalność na inne kierunki.
- Tutoring for talented (tutoring dla uzdolnionych)
stwarza możliwość skorzystania z profesjonalnej ścieżki rozwoju naukowego i zawodowego pod okiem opiekuna naukowego, który wspiera studenta w pracy i ułatwia mu poszerzanie wiedzy; zakłada realizację Indywidualnego Programu Studiów
- Peer tutoring (tutoring rówieśniczy)
wykorzystuje potencjał naukowo-badawczy studentów naszej Uczelni oraz służy uwypukleniu owocnej współpracy studenckiej; jest to również strategia nauczania, w której studenci udzielają pomocy swoim rówieśnikom lub studentom niższych lat, mającym trudności w nauce.
Informacja dla studentów PŁ - Znajdź swojego Mistrza!
Jeśli jesteś studentem Politechniki Łódzkiej i jesteś zainteresowany poszerzeniem wiedzy, realizacją dodatkowego, ciekawego projektu lub potrzebujesz indywidualnego wsparcia w nauce, możesz skorzystać z dodatkowych zajęć lub pomocy tutora z Politechniki Łódzkiej. Rekrutacja studentów Politechniki Łódzkiej do projektu "Mistrzowie dydaktyki" została zamknięta w roku 2023. Obecnie studenci zainteresowani otrzymaniem tutoringowego wsparcia kontaktują się bezpośrednio z koordynatorką ds. tutoringu w Politechnice Łódzkiej mgr Marzeną Stawicką marzena.stawicka@p.lodz.pl
75 tutorów PŁ zaangażowanych w korzystanie z nowoczesnych metod kształcenia zrealizowało szkolenia krajowe i zagraniczne podczas międzynarodowych wizyt studyjnych oraz krajowych szkoleń modułowych, organizowanych stacjonarnie i/lub online. Głównym celem w projekcie było wypracowanie i wdrożenie nowych rozwiązań w zakresie szkolenia tutorów oraz kształcenia z wykorzystaniem metody tutoringu we współpracy z uczelniami zagranicznymi z pierwszej setki rankingu szanghajskiego. Lista tutorów - wykwalifikowanych nauczycieli akademickich PŁ, którzy uczestniczyli w projekcie:
TUTORZY_PŁ_06_2022.pdf; MISTRZOWIE_PŁ_2021, Mistrzowie PŁ 2020, Mistrzowie PŁ 2019.
"Mistrzowie Dydaktyki" na Politechnice Łódzkiej podstawowe informacje o projekcie
Projekt jest realizowany przez Politechnikę Łódzką na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach projektu pozakonkursowego o charakterze wdrożeniowym pt. „Mistrzowie Dydaktyki” w ramach Działania 4.3. Współpraca ponadnarodowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (nr POWR.04.03.00-00-0074/17).
Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry akademickiej w zakresie stosowania innowacyjnych metod dydaktycznych, a w szczególności tutoringu akademickiego. W ramach projektu grupa nauczycieli akademickich bierze udział w wizytach studyjnych w wybranych, renomowanych uczelniach europejskich. Następnie każdy z przeszkolonych nauczycieli prowadzi zajęcia z wykorzystaniem tutoringu z wybranymi studentami Politechniki Łódzkiej.
Informacje dla nauczycieli akademickich PŁ biorących udział w projekcie
Projekt zakłada odbycie szkolenia w zakresie tutoringu przez nauczycieli akademickich w jednym z wybranych zagranicznych ośrodków, a następnie przeprowadzenie przez nich zajęć z wykorzystaniem tej metody ze studentami. Ponadto, uczestnicy mają za zadanie rozpowszechnić zdobytą wiedzę w zakresie tutoringu wśród pracowników swoich jednostek macierzystych oraz na całej Politechnice. Ośrodki zagraniczne oferujące wizyty studyjne i szkolenia z tutoringu akademickiego:
- Ghent University (Belgia),
- University of Groningen (Holandia),
- University College London (Wielka Brytania),
- Aarhus University (Dania),
- Univerity of Oslo (Norwegia) - dotyczy tylko nauczycieli z obszaru nauk humanistycznych.
Czas trwania, forma szkolenia i program zależą od danego ośrodka. Niektóre ze szkoleń zakładają również dodatkowe spotkania w Polsce w formie warsztatów i konferencji. Organizacją wizyt studyjnych zajmuje się MNiSW, które pokrywa w całości koszty wyjazdu zagranicznego. Zatrudnieniem uczestników do projektu i rozliczeniem realizacji zajęć ze studentami zajmuje się biuro projektu Mistrzowie Dydaktyki na PŁ.
Koordynatorem projektu jest Centrum Współpracy Międzynarodowej, a kierownikiem projektu jest dyrektor CWM dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ.
Szczegółowych informacji udziela koordynator administracyjny projektu MD w PŁ, mgr Alina Wujcik, alina.wujcik@p.lodz.pl , tel. 42 638 38 75.