Treść

eog

 

Zachęcamy do przeczytania relacji z mobilności w ramach Programu Edukacja.


mgr Monika Dziąg, biuro Prorektora ds. studenckich

Wyjazd w celu szkoleniowym do University of Agder, Norwegia

We wrześniu 2023 r. wzięłam udział w wyjeździe szkoleniowym w ramach Programu Edukacja. Odwiedziłam Uniwersytet Agder w Kristiansand, na południu Norwegii. 

University of Agder obejmuje dwa kampusy: Kampus Kristiansand w miejscowości Kristiansand i Kampus Grimstad w oddalonym o 45 km Grimstad.

UiA jest uniwersytetem, a zatem nauki techniczno-inżynieryjne to tylko jeden z wydziałów. Łącznie w UiA uczy się 13,5 tysiąca studentów na 7 wydziałach, w tym 100 studentów zagranicznych na pełnym cyklu studiów, 500 studentów w ramach programów wymiany i 300 zagranicznych pracowników akademickich. Powiedzenie „w tym” nie jest tutaj tylko wyrażeniem przyimkowym: język angielski słyszy się wszędzie: na stołówce (każdego dnia serwującej kilka dań wegetariańskich do wyboru), w bibliotece, w przestrzeniach wspólnych. Osoby z zagranicy nie żyją w akwarium, oddzielone od reszty. Są organiczną częścią tkanki UiA. Profesor Alfred Christy, który był koordynatorem umowy po stronie Agder przybył do Norwegii ze Sri Lanki, by na Uniwersytecie w Bergen odbyć studia doktoranckie. Zatrudnianie doktorantów to główny sposób pozyskiwania międzynarodowej kadry.

Ze względu na fakt, że od wielu lat moje obowiązki służbowe związane są ze sprawami studenckimi chciałam dowiedzieć się, jak, ogólnie rzecz biorąc, studiuje i żyje się studentom UiA, jak funkcjonują w Agder organizacje studenckie, samorząd studencki, etc.

Nie wszystkie cele udało mi się zrealizować. Chciałabym jednak podzielić się trzema wartościowymi praktykami zaobserwowanymi w UiA.

Pierwsza to studentombud, czyli osoba zaufania dla studentów. Zatrudniona przez UiA, nikomu w UiA nie podlega służbowo. Służy poradą i wsparciem studentom z uczelni w całym regionie, nie tylko UiA.

Druga to MatRIC drop in, czyli bezpłatna pomoc z matematyki bez konieczności wcześniejszego umawiania się. Studentom pomagają inni studenci, którzy też korzystają, gdyż uczą się, jak uczyć studentów uczenia się.

Trzecia to the Writing Lounge. Znowu bez konieczności wcześniejszego umówienia się, studenci i pracownicy mogą uzyskać pomoc, w tym przypadku, we wszystkich aspektach związanych z przygotowaniem tekstów akademickich.

Oczywiście, poza możliwością poznania samej uczelni, wyjazd w ramach Programu Edukacja pozwolił mi również dobrze poznać pięknie położone Kristiansand, a także odwiedzić Oslo. Będąc w tym drugim nie można nie odwiedzić Muzeum Muncha, które pozwala dowiedzieć się więcej o twórczości i samej osobie autora obrazu Krzyk. Obecnie trwa tam jeszcze wystawa tymczasowa malarstwa Alice Neel. Ta amerykańska malarka specjalizowała się w portretach, przyjąwszy założenie, że każdy człowiek to nowy wszechświat (Every person is a new universe).

Każdy człowiek, ale i każde miejsce, choć powierzchownie mogą wydawać się, mieścić w tym, co znane, znajome, oswojone, jest „nowym wszechświatem”, jeśli tylko damy sobie szansę na przyjęcie tej perspektywy. Wyjazdy w ramach programów wymiany z pewnością to ułatwiają.

front budynku uczelni
Foto: Monika Dziąg

 

 

 

 

 


mgr Agnieszka Michałowska – Dutkiewicz, dr inż. Agata Kaczorowska, Centrum Obsługi Projektów PŁ

Wyjazd w celu szkoleniowym do University of Stavanger, Norwegia

W dniach 26-28 września 2022 roku wraz z koleżanką obyłyśmy wizytę na Uniwersytecie w Stavanger w Norwegii.

Cele wyjazdu:

- poznanie sposobów promowania międzynarodowych projektów wśród pracowników naukowych,

- poznanie zasad realizowania międzynarodowych projektów w US z uwzględnieniem dobrych praktyk w obszarze zarządzania projektami międzynarodowymi projektami,

- poznanie i wymiana dobrych praktyk w obszarze angażowania przemysłu do współpracy projektowej,

- eksploracja możliwości współpracy w ramach EOG.

Miałyśmy okazję poznać specyfikę pracy zespołów projektowych, wysłuchać prezentacji oraz zobaczyć, jak wygląda codzienna praca na Uniwersytecie w Stavanger. Udało się nam odwiedzić między innymi: HR Department, Research Department, International Office, Innovation Department, a także Health Campus. Wzięłyśmy również udział w cotygodniowym spotkaniu  International Office oraz w dyskusji na temat możliwości współpracy w ramach ECIU i wspólnej struktury SEPO, a także projektów New European Bauhaus, Stavanger lighthouse (NEB STAR) oraz SMART-ER (ECIU).

Foto
Foto: Agnieszka Michałowska - Dutkiewicz

mgr Paulina Danieluk, Centrum Współpracy Międzynarodowej

Mobilność w atmosferze Hygge, Reykjavik University, Islandia, 29.08.2022-02.09.2022

Reykjavik University w Islandii (RU), (Háskólinn í Reykjavík), jest nowoczesnym, doskonale wyposażonym i prężnie działającym uniwersytetem, zlokalizowanym na obrzeżach stolicy Islandii. Jego niewątpliwym atutem jest znakomite położenie z przepięknym widokiem na zatokę oraz na willę prezydenta Islandii Guðni Thorlacius Jóhannesson.

Ogromne wrażenie zrobiła na mnie nietypowa architektura budynku i wnętrz. Centralnym miejscem uczelni jest ogromny i jasny hol nazywany potocznie przez pracowników "Słoneczkiem", który łączy wszystkie wydziały i stanowi punkt spotkań, wydarzeń integracyjnych, pracy i relaksu. Znajdują się tam strefy tarasowe do pracy w grupach, pracy indywidualnej, wypoczynku, spożywania posiłków a także strefa international office. W "Słoneczku" znalazł miejsce także duży punkt informacyjny, tzw. front desk, ze stanowiskami do obsługi gości uczelni oraz studentów i pracowników RU. Wyraźnie widać, że integracja i współpraca społeczności RU jest tam bardzo ważna. Wszyscy pracownicy oraz studenci posiadają karty magnetyczne umożliwiające całodobowe wejście na teren uczelni i do poszczególnych stref w budynkach przylegających do centralnego holu. Pracownicy i studenci mogą spożywać posiłki w wielu miejscach rozlokowanych na wydziałach, zarówno w strefach do samodzielnego przygotowania posiłku jak i elegancko wyposażonych restauracjach. Szczególnie spodobało mi się nowoczesne wyposażenie sal wykładowych oraz pomieszczeń dla kadry administracyjnej. Sale wykładowe, przypominające niewielkie aule, są wyposażone w nowoczesne sprzęty najwyższej generacji. Pracownicy administracyjni pracują w komfortowo i nowocześnie wyposażonych pomieszczeniach, przy biurkach z elektryczną regulacją wysokości. Pracownicy, oprócz stanowisk z tzw. komputerami stacjonarnymi, wyposażeni są w firmowe laptopy. Dzięki tym wszystkim zaletom miejsce to emanuje przyjazną atmosferą i komfortem. Wydawać by się mogło, że filozofia RU została podporządkowana hygge, gdyż wnętrza są przytulne, komfortowe, nowoczesne, jasne i ciepłe. Wyraźnie widać zadowolenie z pracy zarówno studentów jak również pracowników tak jakby osiągnęli wewnętrzną równowagę, bezpieczeństwo i szczęście.

Sama uczelnia zlokalizowana jest z dala od centrum miasta i dlatego otoczona została strefą ogromnych, bezpłatnych parkingów. Dzięki temu nie ma tu żadnych problemów z zaparkowaniem samochodu, który jest głównym środkiem poruszania się po Islandii z uwagi na duże odległości oraz bardzo trudne warunki pogodowe. Wynajęcie samochodu umożliwi skorzystanie po pracy z długich, jasnych dni i poznanie spektakularnych atrakcji regionu, należy jednak zaznaczyć, że konieczne są ciepłe stroje sportowe, kurtki przeciwdeszczowe i bardzo dobre, nieprzemakające buty. Jak mówią Skandynawowie: „nie ma złej pogody jest tylko złe ubranie”. Pogoda bywa bardzo kapryśna i zmienna a wiatr wieje tak mocno, że na drzwiach samochodów są naklejki z napisem: „hold the door”. Warto doświadczyć kąpieli w gorących źródłach termalnych pośród magmowych skał pokrytych mchem z widokiem na ocean, stanąć pod bryzą gejzeru wybuchającego w górę na 40 metrów czy wspiąć się na 12 piętro wieżowca i z tarasu widokowego robić zdjęcia zorzy polarnej. Widoki w Islandii są spektakularne a przyroda bombarduje atrakcjami.

Wszystkim uczestnikom mobilności do Islandii gorąco polecam doświadczenie mobilności w atmosferze hygge w Reykjavik University w Islandii.

Foto: Paulina Danieluk
Foto: Paulina Danieluk


mgr Julia Skrzypkowska, Biuro Karier

Wyjazd w celu szkoleniowym do University of Iceland, Islandia, 30.05.2022-03.06.2022

Na co dzień wspieram studentów, absolwentów i pracowników Politechniki Łódzkiej w rozwoju myślenia przedsiębiorczego, tworzeniu startupów, a także rozwoju osobistym w kierunku doskonalenia miękkich kompetencji zawodowych.

Mobilność w ramach Programu Edukacja to doskonała szansa na poszerzenie perspektywy patrzenia na wyzwania jakie stawia mi moja rola na Uczelni. Możliwość obserwowania najlepszych rozwiązań na Uczelniach zagranicznych inspiruje mnie to tworzenia coraz lepszych programów wsparcia dla klientów. Zwłaszcza obszar innowacji i mechanizmów wsparcia zespołów startupowych wymaga ciągłego wychodzenia poza myślenie schematyczne. Niesamowitym doświadczeniem jest dla mnie poznawanie różnych strategii działania wynikających z różnic kulturowych i priorytetów. To chyba najbardziej przełamuje mój schemat myślenia.

Podczas pobytu na Iceland University największe wrażenie zrobił na mnie zbudowany system wsparcia dla startupów. To w jaki sposób Uczelnia współpracuje z Inkubatorem i Firmami prywatnymi, a nawet Miastem. Właściwie wszystkie te jednostki zbudowały prosty i scentralizowany proces akceleracyjny, w którym na poszczególnych poziomach są wykorzystywane elementy wsparcia będące w ich posiadaniu.

Dzięki mobilności zbudowałam też sieć kontaktów, którą mogę się dzielić i wykorzystać by jeszcze lepiej wspierać swoich klientów. Osobiście uważam, że jako pracownik miejsca, w którym rozwój jest kluczową wartością, udział w tego typu mobilnościach jest niezbędnym elementem doskonalenia zawodowego.

Foto: arch. Julii Skrzypkowskiej
Foto: Julia Skrzypkowska

prof. Tomasz WiktorskiProfessor of Data Science, University of Stavanger

Przyjazd w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, Politechnika Łódzka, 9-13.05.2022 r.

Mobilności zagraniczne są kluczowym elementem rozwoju nauczycieli akademickich. Bardzo istotne dla podtrzymania jakości nauczania oraz rozwoju zawodowego jest doświadczenie innych praktyk edukacyjnych, poznanie innowacyjnych metod oraz kontakt z wielokulturowym środowiskiem. 

Nawet w najbardziej napiętym kalendarzu z łatwością zmieści się czas na tygodniową mobilność zagraniczną z obowiązkiem prowadzenia zajęć, która dostarczy wiele niezbędnych bodźców do refleksji i nowe spojrzenie na swoją działalność dydaktyczną.

Jestem ogromnie wdzięczny za to, że w maju 2022 roku miałem możliwość odwiedzenia Politechniki Łódzkiej dzięki wsparciu z Funduszy EOG. Praca z nową grupą studentów i doświadczenie ich reakcji na prezentowany przeze mnie materiał były dla mnie wspaniałym przeżyciem. Dało mi to nowe umiejętności prezentowania materiału studentom i nowe pomysły pracy z innymi studentami w przyszłości.


prof. dr hab. inż. Dawid Stawski, Instytut Materiałoznawstwa Tekstyliów i Kompozytów Polimerowych

Wyjazd w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych do Uniwersytetu w Agder w Norwegii, 13-17.09.2021 r.

Czynnikiem, który skutecznie może wyrwać wykładowcę z rutyny prowadzącej do powtarzania utrwalonego sposobu prezentacji treści wykładowych, jest wyjazd zagraniczny. Prezentacja materiału przed inną grupą studentów w nowym języku wymaga przeglądu zawartości wykładu, co w następstwie prowadzi do odświeżenia i uaktualnienia wykładanego materiału.

Kolejną interesującą umiejętnością, która jest szczególnie udoskonalana w trakcie realizacji zagranicznych wykładów jest konieczność natychmiastowego reagowania na zmieniającą się bieżącą sytuację w grupie.

Bardzo ważnym elementem zagranicznego procesu wykładowego jest coś, co praktycznie nie istnieje w normalnym, tradycyjnym trybie, a jest powszechne zagranicą. Mianowicie są to pytania i dyskusje po wykładzie. Jest to bezcenny feedback, który jest nie do zdobycia inną metodą, jak tylko na drodze spotkania i rozmowy ze studentem. Gdy spotyka się nowych odbiorców traktujących materiał jako osobny, swoisty, dodatkowy temat, otwiera się pole do dyskusji, które właściwie nie istnieje przy podejściu standardowym kiedy wykład jest zwykłym etapem procesu zdobywania zaliczeń w celu ukończenia studiów.

Reasumując, można stwierdzić, że możliwość realizacji zagranicznych wykładów stwarza ogromne możliwości doskonalenia warsztatu dydaktycznego wykładowcy, napędza proces ciągłego ulepszania treści merytorycznych oraz uzupełnia zasób kompetencji o nowe umiejętności, właściwie nie do uzyskania tradycyjną drogą w codziennym miejscu pracy. Do tego dochodzą liczne korzyści wiążące się ze stykaniem się z różnicami kulturowymi czy społecznymi, a także otwierające się za każdym razem możliwości inicjowania i rozwijania współpracy naukowej.

Doświadczenia tego rodzaju należy określić jako bardzo wartościowe.

foto: Dawid Stawski
foto: Dawid Stawski

 

Zmieniono
25-10-2023 - 13:32

ECIU News

Masz pytania, znalazłeś błąd lub masz dodatkowe informacje - napisz do autora.