Treść

eog

 

Zachęcamy do przeczytania relacji z mobilności w ramach Programu Edukacja.


mgr Paulina Danieluk, Centrum Współpracy Międzynarodowej

Mobilność w atmosferze Hygge, Reykjavik University, Islandia, 29.08.2022-02.09.2022

Reykjavik University w Islandii (RU), (Háskólinn í Reykjavík), jest nowoczesnym, doskonale wyposażonym i prężnie działającym uniwersytetem, zlokalizowanym na obrzeżach stolicy Islandii. Jego niewątpliwym atutem jest znakomite położenie z przepięknym widokiem na zatokę oraz na willę prezydenta Islandii Guðni Thorlacius Jóhannesson.

Ogromne wrażenie zrobiła na mnie nietypowa architektura budynku i wnętrz. Centralnym miejscem uczelni jest ogromny i jasny hol nazywany potocznie przez pracowników "Słoneczkiem", który łączy wszystkie wydziały i stanowi punkt spotkań, wydarzeń integracyjnych, pracy i relaksu. Znajdują się tam strefy tarasowe do pracy w grupach, pracy indywidualnej, wypoczynku, spożywania posiłków a także strefa international office. W "Słoneczku" znalazł miejsce także duży punkt informacyjny, tzw. front desk, ze stanowiskami do obsługi gości uczelni oraz studentów i pracowników RU. Wyraźnie widać, że integracja i współpraca społeczności RU jest tam bardzo ważna. Wszyscy pracownicy oraz studenci posiadają karty magnetyczne umożliwiające całodobowe wejście na teren uczelni i do poszczególnych stref w budynkach przylegających do centralnego holu. Pracownicy i studenci mogą spożywać posiłki w wielu miejscach rozlokowanych na wydziałach, zarówno w strefach do samodzielnego przygotowania posiłku jak i elegancko wyposażonych restauracjach. Szczególnie spodobało mi się nowoczesne wyposażenie sal wykładowych oraz pomieszczeń dla kadry administracyjnej. Sale wykładowe, przypominające niewielkie aule, są wyposażone w nowoczesne sprzęty najwyższej generacji. Pracownicy administracyjni pracują w komfortowo i nowocześnie wyposażonych pomieszczeniach, przy biurkach z elektryczną regulacją wysokości. Pracownicy, oprócz stanowisk z tzw. komputerami stacjonarnymi, wyposażeni są w firmowe laptopy. Dzięki tym wszystkim zaletom miejsce to emanuje przyjazną atmosferą i komfortem. Wydawać by się mogło, że filozofia RU została podporządkowana hygge, gdyż wnętrza są przytulne, komfortowe, nowoczesne, jasne i ciepłe. Wyraźnie widać zadowolenie z pracy zarówno studentów jak również pracowników tak jakby osiągnęli wewnętrzną równowagę, bezpieczeństwo i szczęście.

Sama uczelnia zlokalizowana jest z dala od centrum miasta i dlatego otoczona została strefą ogromnych, bezpłatnych parkingów. Dzięki temu nie ma tu żadnych problemów z zaparkowaniem samochodu, który jest głównym środkiem poruszania się po Islandii z uwagi na duże odległości oraz bardzo trudne warunki pogodowe. Wynajęcie samochodu umożliwi skorzystanie po pracy z długich, jasnych dni i poznanie spektakularnych atrakcji regionu, należy jednak zaznaczyć, że konieczne są ciepłe stroje sportowe, kurtki przeciwdeszczowe i bardzo dobre, nieprzemakające buty. Jak mówią Skandynawowie: „nie ma złej pogody jest tylko złe ubranie”. Pogoda bywa bardzo kapryśna i zmienna a wiatr wieje tak mocno, że na drzwiach samochodów są naklejki z napisem: „hold the door”. Warto doświadczyć kąpieli w gorących źródłach termalnych pośród magmowych skał pokrytych mchem z widokiem na ocean, stanąć pod bryzą gejzeru wybuchającego w górę na 40 metrów czy wspiąć się na 12 piętro wieżowca i z tarasu widokowego robić zdjęcia zorzy polarnej. Widoki w Islandii są spektakularne a przyroda bombarduje atrakcjami.

Wszystkim uczestnikom mobilności do Islandii gorąco polecam doświadczenie mobilności w atmosferze hygge w Reykjavik University w Islandii.

Foto: Paulina Danieluk
Foto: Paulina Danieluk


mgr Julia Skrzypkowska, Biuro Karier

Wyjazd w celu szkoleniowym do University of Iceland, Islandia, 30.05.2022-03.06.2022

Na co dzień wspieram studentów, absolwentów i pracowników Politechniki Łódzkiej w rozwoju myślenia przedsiębiorczego, tworzeniu startupów, a także rozwoju osobistym w kierunku doskonalenia miękkich kompetencji zawodowych.

Mobilność w ramach Programu Edukacja to doskonała szansa na poszerzenie perspektywy patrzenia na wyzwania jakie stawia mi moja rola na Uczelni. Możliwość obserwowania najlepszych rozwiązań na Uczelniach zagranicznych inspiruje mnie to tworzenia coraz lepszych programów wsparcia dla klientów. Zwłaszcza obszar innowacji i mechanizmów wsparcia zespołów startupowych wymaga ciągłego wychodzenia poza myślenie schematyczne. Niesamowitym doświadczeniem jest dla mnie poznawanie różnych strategii działania wynikających z różnic kulturowych i priorytetów. To chyba najbardziej przełamuje mój schemat myślenia.

Podczas pobytu na Iceland University największe wrażenie zrobił na mnie zbudowany system wsparcia dla startupów. To w jaki sposób Uczelnia współpracuje z Inkubatorem i Firmami prywatnymi, a nawet Miastem. Właściwie wszystkie te jednostki zbudowały prosty i scentralizowany proces akceleracyjny, w którym na poszczególnych poziomach są wykorzystywane elementy wsparcia będące w ich posiadaniu.

Dzięki mobilności zbudowałam też sieć kontaktów, którą mogę się dzielić i wykorzystać by jeszcze lepiej wspierać swoich klientów. Osobiście uważam, że jako pracownik miejsca, w którym rozwój jest kluczową wartością, udział w tego typu mobilnościach jest niezbędnym elementem doskonalenia zawodowego.

Foto: arch. Julii Skrzypkowskiej
Foto: Julia Skrzypkowska

prof. Tomasz WiktorskiProfessor of Data Science, University of Stavanger

Przyjazd w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, Politechnika Łódzka, 9-13.05.2022 r.

Mobilności zagraniczne są kluczowym elementem rozwoju nauczycieli akademickich. Bardzo istotne dla podtrzymania jakości nauczania oraz rozwoju zawodowego jest doświadczenie innych praktyk edukacyjnych, poznanie innowacyjnych metod oraz kontakt z wielokulturowym środowiskiem. 

Nawet w najbardziej napiętym kalendarzu z łatwością zmieści się czas na tygodniową mobilność zagraniczną z obowiązkiem prowadzenia zajęć, która dostarczy wiele niezbędnych bodźców do refleksji i nowe spojrzenie na swoją działalność dydaktyczną.

Jestem ogromnie wdzięczny za to, że w maju 2022 roku miałem możliwość odwiedzenia Politechniki Łódzkiej dzięki wsparciu z Funduszy EOG. Praca z nową grupą studentów i doświadczenie ich reakcji na prezentowany przeze mnie materiał były dla mnie wspaniałym przeżyciem. Dało mi to nowe umiejętności prezentowania materiału studentom i nowe pomysły pracy z innymi studentami w przyszłości.


prof. dr hab. inż. Dawid Stawski, Instytut Materiałoznawstwa Tekstyliów i Kompozytów Polimerowych

Wyjazd w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych do Uniwersytetu w Agder w Norwegii, 13-17.09.2021 r.

Czynnikiem, który skutecznie może wyrwać wykładowcę z rutyny prowadzącej do powtarzania utrwalonego sposobu prezentacji treści wykładowych, jest wyjazd zagraniczny. Prezentacja materiału przed inną grupą studentów w nowym języku wymaga przeglądu zawartości wykładu, co w następstwie prowadzi do odświeżenia i uaktualnienia wykładanego materiału.

Kolejną interesującą umiejętnością, która jest szczególnie udoskonalana w trakcie realizacji zagranicznych wykładów jest konieczność natychmiastowego reagowania na zmieniającą się bieżącą sytuację w grupie.

Bardzo ważnym elementem zagranicznego procesu wykładowego jest coś, co praktycznie nie istnieje w normalnym, tradycyjnym trybie, a jest powszechne zagranicą. Mianowicie są to pytania i dyskusje po wykładzie. Jest to bezcenny feedback, który jest nie do zdobycia inną metodą, jak tylko na drodze spotkania i rozmowy ze studentem. Gdy spotyka się nowych odbiorców traktujących materiał jako osobny, swoisty, dodatkowy temat, otwiera się pole do dyskusji, które właściwie nie istnieje przy podejściu standardowym kiedy wykład jest zwykłym etapem procesu zdobywania zaliczeń w celu ukończenia studiów.

Reasumując, można stwierdzić, że możliwość realizacji zagranicznych wykładów stwarza ogromne możliwości doskonalenia warsztatu dydaktycznego wykładowcy, napędza proces ciągłego ulepszania treści merytorycznych oraz uzupełnia zasób kompetencji o nowe umiejętności, właściwie nie do uzyskania tradycyjną drogą w codziennym miejscu pracy. Do tego dochodzą liczne korzyści wiążące się ze stykaniem się z różnicami kulturowymi czy społecznymi, a także otwierające się za każdym razem możliwości inicjowania i rozwijania współpracy naukowej.

Doświadczenia tego rodzaju należy określić jako bardzo wartościowe.

foto: Dawid Stawski
foto: Dawid Stawski

 

Zmieniono
13-09-2022 - 08:59
Masz pytania, znalazłeś błąd lub masz dodatkowe informacje - napisz do autora.